Weetjes
Op deze pagina trachten we u de nieuwe ontwikkelingen op het vlak van wetswijzigingen kort en bondig te duiden.
Wegcode
Belangrijke wijziging inzake snelheidsbeperkingen voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Vanaf 01/01/2021 wordt de snelheid in de bebouwde kommen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest permanent verlaagd van 50 km/u naar
30 km/u.
Een lagere of hogere snelheidsbeperking kan door het verkeersbord C43 opgelegd worden.
Verder zal de algemene snelheidsregel op rijbanen verdeeld in vier of meer rijstroken, waarvan er minstens 2 bestemd zijn in iedere richting, en waarvan de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen, beperkt worden tot 70 km/u.
bron: www.wegcode.be
Verandering boetebedrag inzake negeren verkeersbord C23:
Vanaf 1 januari 2021 bedraagt de boete in geval van het negeren van het hierna afgebeeld bord € 174 !!
Vanaf 1 oktober 2022 zal het onderbord betrekking hebben op de Maximaal Toegelaten Massa en niet meer op de massa in beladen toestand zoals voorheen.
Opgelet! Ook voor het negeren van verkeersbord C21 bedraagt de boete € 174...
bron: www.wegcode.be
Nieuw vanaf 1 januari 2021 voor het Vlaams Gewest
Achteruitsteek van de lading bij voertuigen van de categorie N (vervoer van zaken)
en O (aanhangwagens/opleggers) dewelke een container, afzetcontainer of wissellaadbak
vervoeren:
achteruitsteek ten opzichte van de stootbalk mag maximum 40 cm bedragen
bron: www.wegcode.be
Nieuw vanaf 1 augustus 2021.
Het oprijden van een overweg is verboden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat de bestuurder waarschijnlijk op de overweg zou moeten stoppen!
bron: www.wegcode.be
Waals Gewest vanaf 02 oktober 2021:
Snelheid op de voor voetgangers en fietsers bestemde gedeelten, aangeduid door:
BEPERKT TOT 30 km/u
bron: Belgisch staatsblad
Aanpassingen wegcode:
De verschillende gewestregeringen zijn bezig met hun eigen 'wegcode'.
Zo zullen bepaalde items van de huidige wegcode (KB 01/02/1975) een andere invulling of omschrijving krijgen.
Dit betekent dat er naast de Federale Wegcode ook een regionale code in voege zal treden.
Zodra deze aanpassingen gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad, zal D' Advies een - aan de in voege getreden regelgeving - opleiding schrijven en aanbieden.
Technische eisen
MTM - verhoging tot 48 en 50 ton
Nieuw vanaf 6 december 2021.
VERHOGING VAN DE MTM VOOR ZES-ASSIGE SLEPEN/GELEDE VOERTUIGEN TOT 48/50 ton IN VLAANDEREN:
Sinds 6 december werd de maximaal toegelaten massa voor slepen / geleden voertuigen op het grondgebied van het Vlaams Gewest verhoogd naar 48 ton (50 ton emissievrije voertuigen).
Hiernaast een korte samenvatting inzake de nieuwe regels...
Voor meer info kan u steeds bij D'Advies terecht!
bron: Belgisch staatsblad
Boetetarieven overschrijding afmetingen en MTM
VERHOGING VAN DE BOETES BIJ OVERSCHRIJDING VAN DE MAXIMALE AFMETINGEN EN MASSA'S:
Vanaf 1 maart 2022 werden de Vlaamse boetetarieven voor overschrijding van de maximale afmetingen en maximaal toegelaten massa's aangepast.
Concreet betekent dit dat de boetes serieus zijn verhoogd indien er sprake is van te zwaar, te hoog, te breed of te lang geladen. En dit voor alle categorieën van voertuigen...
Voor het Waals gewest gebeurt dit vanaf 01/06/2022.
Voor meer informatie inzake de boetetarieven kan u steeds bij D'Advies terecht.
Uitzonderlijk Vervoer
NIEUWE WETGEVING UITZONDERLIJK VERVOER VOOR HET WAALS GEWEST TREEDT IN VOEGE OP 13 AUGUSTUS 2024!!
In gevolge de regionalisering van verschillende bevoegdheden - waaronder de wetgeving Uitzonderlijk Vervoer - is er een nieuw Waals Besluit dewelke de oude wetgeving op tal van zaken grondig wijzigt...
Voor meer informatie en een gedegen opleiding hieromtrent kan D'Advies u met kennis van zaken helpen.
Ladingzekering
Wist u dat u als verlader, sedert het nieuw Waals besluit van april 2023, een nog grotere verantwoordelijkheid heeft toebedeeld gekregen?
Zo dient u heden de conformiteit van de ladingzekering na te gaan en dit vooraleer de vervoerder bij u vertrekt!
Hoe dit te realiseren?
Vraag raad aan D' Advies en contacteer ons heden nog!
Vraagje:
- Hoeveel boetes inzake slechte ladingzekering heeft u als verlader/verpakker/vervoerder al gehad? Wat heeft dit u in totaal al gekost de afgelopen 10 jaar?
- Bent u in de firma al geconfronteerd geworden met ladingverlies de afgelopen 10 jaar? Heeft u hiervan een kostenraming?
Rekening houdend met ALLE kosten: productschade of -verlies, schade aan voertuig, schadeclaims, takel- en/of opruimwerkzaamheden, enz...
- Bent u van mening dat dit verloren geld is dat beter had geïnvesteerd kunnen worden?
- Draagt u veiligheid hoog in het vaandel?
- Kent u uw verantwoordelijkheden als verpakker en verlader? Heeft u deze volledig ingedekt?
Zo ja, is deze dekking nog up-to-date?
- Geeft u de vereiste wettelijk opgelegde informatie aan uw vervoerders?
Is deze informatie nog up-to-date?
- Is de nodige doorgedreven expertise in huis om hierop een antwoord te bieden?
Als lashing and securing advisor kunnen wij u met de juiste kennis van zaken bijstaan in deze complexe materie.
Wij werken op maat van uw bedrijf en goederen en dit via een pragmatische aanpak.
Hoe doe ik dat? Hoe kan ik u helpen? Hoe kan ik de meerwaarde van een gespecialiseerd persoon bewijzen?
Om een antwoord te bieden op deze vragen, volstaat het me uit te nodigen voor een gratis en volledig vrijblijvend gesprek.
Al snel zal de meerwaarde van een lashing and securing advisor blijken.
Want enkel door de juiste kennis kunnen er problemen voorkomen worden!
Gevaarlijke goederen
Op 09/09/2024 is er een nieuw Waals Besluit dd. 25/04/2024 in het Staatsblad verschenen.
Dit besluit handelt over de wegcontroles en bedrijfscontroles op overtredingen met betrekking tot het vervoer van gevaarlijke goederen over de weg.
Zo zijn er tal van boetes verhoogd, maar ook bijgekomen. Vanaf heden taan er geldboetes tot 6500 euro op het niet hebben van een verplichte veiligheidsadviseur.
Wenst u meer informatie over dit nieuw Waals Besluit?
Aarzel niet en contacteer D' Advies!